Jod i vegetarkost

Tang er rig på jod
Tang er særlig rig på jod

I Danmark er kostens naturlige indhold af jod lavt, og det kræver et bevidst valg af fødevarer at få den anbefalede mængde på 150 mikrogram gennem kosten – ikke mindst for vegetarer.

Let jodmangel er almindelig i Danmark, og især personer, der fravælger kosttilskud, tang og fisk, risikerer at få for lidt i kosten.

Jodmangel kan forårsage struma og stofskiftesygdom, og for at forebygge forekomsten af sygdommen i Danmark er dansk husholdningssalt beriget med jod.

Jod har mange funktioner i kroppen, og indgår i hormoner i skjoldbruskkirtel, som igen har stor indflydelse på sundhed og velvære. Det bidrager blandt andet til:

  • normal funktion af skjoldbruskkirtlen
  • produktionen af skjoldbruskkirtel-hormoner
  • normalt energigivende stofskifte
  • normale kognitive og neurologiske funktioner.

En multivitamin indeholder jod, så hvis du tager en daglig multivitamin, får du allerede den anbefalede daglige mængde. Men eftersom det altid er bedre at få næringsstofferne fra kosten frem for kosttilskud, fravælger mange vegetarer at tage kosttilskud, og de risikerer jodmangel.

Du kan bruge tabellen: Næringsstoffer i vegetabilske fødevarer til at tjekke fødevarernes jodindhold.

1) Indstil tabellen til “all” i feltet “Vis [ … ] linjer”.

2) Klik på jod i tabellen, og du får først fødevarer, med lavest jodindhold.

3) Klik igen, og du kan se de fødevarer, der har det højeste jodindhold.

Ikke alle tangplanter er med i tabellen. Men du kan se fra dem, der er med, at tang har et ekstraordinært højt jodindhold.

Ifølge tabellen er her nogle af de mest jodrige vegetabilske fødevarer:

Jod i vegetabilske fødevarer

Goitrogene stoffer hæmmer optagelsen af jod

Jodoptagelsen kan hæmmes af såkaldte goitrogene stoffer, men ellers optages jod meget let i kroppen.

Goitrogene stoffer virker ved at blokere for jodoptagelsen i skjoldbruskkirtlen.

De fødevarer, som indeholder mest goitrogene stoffer er blandt andet soja, hørfrø og rå korsblomstrede grøntsager (fx broccoli, rosenkål, blomkål og grønkål).

Du skal tage ganske store mængder goitrogener, før det har nogen reel betydning, men de kan være med til at forværre jodmangel.

Det er alle sunde fødevarer, så der er absolut ingen grund til at undgå disse fødevarer pga. goitrogene stoffer, og du kan blot sørge for at koge/dampkoge disse fødevarer, og du har helt eller næsten helt deaktiveret de goitrogene stoffer.

Jodmangel under graviditeten er blevet sat i forbindelse med øget forekomst af abort og fosterskader. Jodmangel hos kvinder, der ammer, betyder at barnet ikke får tilført nok jod, og spædbørn er meget sårbare over for virkningerne af jodmangel.

Det er derfor særlig vigtigt, at en vegetar, som er gravid eller ammer, sørger for at få nok jod.

Den bedste og rigeste kilde til jod er tang, og det er let at få jod nok i kosten ved blot at inkludere en lille smule tang i kosten af og til.

Mange vegetarer bruger tang i madlavningen, men hvis du ikke spiser tang, bør du sikre, at du får den anbefalede daglige tilførsel på 150 mikrogram jod fra andre fødevarer eller kosttilskud.

Skriv en kommentar