Anthony William — usikre råd om B12

Vi ser ofte henvisninger til Anthony William eller hans bog “Den medicinske seers kostguide” i forbindelse med B12-vitamin. Nogle vegetarer og veganere tager ham seriøs. Det er dog heldigvis kun ganske få, der tror på det, han siger, blot fordi han siger det. Nogle af de påstande, der kommer fra Anthony William om B12-vitamin, bliver … Læs mere

Fytin, fytinsyre, calcium og dine knogler

Fytin i bælgfrugter, kornprodukter og nødder

Ved et uheld faldt jeg over en artikel på mejeri.dk, hvor der blandt andet står om fytin eller fytinsyre: “Fytinsyre i fuldkorn binder calcium, så det er vanskeligt at optage …  Nogle fødevarer indeholder stoffer, der kan reducere optagelsen af calcium f.eks. … phytinsyre i kornprodukter og bælgfrugter. Det kan være en udfordring at få … Læs mere

Monoumættede fedtsyrer fra planter kan mindske dødsfald fra hjertesygdom og andre årsager

monoumættede fedtsyrer fra planter eller animalske fødevarer

En kost, der er rig på monoumættede fedtsyrer fra planter var i en ny omfattende undersøgelse forbundet med en lavere risiko for at dø af hjertesygdomme eller andre årsager sammenlignet med en kost, der var rig på monoumættede fedtsyrer fra dyr. Kilder til plantebaserede monoumættede fedtstoffer omfatter olivenolie og andre vegetabilske olier, avocadoer og mange … Læs mere

Stor forskel på kødprotein og proteiner fra nødder og frø

Protein fra nødder sundere end kødprotein

En ny undersøgelse foretaget af forskere i Californien og Frankrig har konstateret, at kødprotein er forbundet med en kraftig øget risiko for hjertesygdomme, mens protein fra nødder og frø gavner hjertet. Forskerne analyserede data fra hele 81.337 deltagere, og konkluderede: at mennesker, der indtog store mængder kødprotein, oplevede en stigning på 60 % i hjerte-kar-sygdomme … Læs mere