Anthony William — usikre råd om B12

Vi ser ofte henvisninger til Anthony William eller hans bog “Den medicinske seers kostguide” i forbindelse med B12-vitamin.

Nogle af de påstande, der kommer fra Anthony William om B12-vitamin, bliver spredt på sociale medier og andre steder, hvilket udgør en reel fare for, at nogle veganere følger hans råd og kommer galt af sted. Derfor denne artikel.

Problemet er, at det, som Anthony William siger og skriver, hverken behøver at være dokumenteret, logisk eller sandsynligt. Der behøver ikke at være referencer til videnskabelige undersøgelser — ej heller behøver der at være fornuftige eller uddybende forklaringer på hans udsagn.

For ham selv og hans mest inkarnerede tilhængere er det uden betydning, om hans påstande passer med almindelig viden, eller hvorvidt hans påstande modsiges af videnskabelige undersøgelser.

Anthony William uddyber ikke sine påstande og giver ikke referencer eller andet, der kræver grundige studier og eftertanke, fordi han efter eget udsagn er født med en enestående evne til at kommunikere med en ånd fra et højt plan, der forsyner ham med usædvanlige præcise informationer om sundhed og helbred. Ja, det er faktisk hans forklaring på, hvorfor han ikke behøver at henvise til dokumentation for sine udtalelser.

Den forklaring alene burde være nok til ikke at tage ham seriøs.

Lad og gennemgå hans påstande om B12-vitamin, og hvorfor du ikke bør følge hans anvisninger eller bruge hans udtalelser om B12 til at rådgive andre.

Side 55 i hans bog Den medicinske seers kostguide:

Han finder på ordet “ophøjede probiotika” eller “ophøjede mikroorganismer” om de bakterier mv., der dækker overfladen på rå, uvaskede (eller let skyllede) plantefødevarer. Det er et begreb, som han derefter bruger flere gange i bogen.

Disse “ophøjede probiotika” — i modsætning til “fabriksfremstillede probiotika” (uden han forklarer, hvad han egentlig mener med det) og organismer fra jorden — har ifølge Anthony William en særlig evne til at overleve din fordøjelsesproces og klare sig frem til den sidste del af tyndtarmen, som producerer B12-vitamin.

Han anbefaler, at du bruger dit instinkt med hensyn til, hvad der er sikkert at spise uden at vaske det.

Men:

  1. Der findes ikke en bestemt slags “ophøjede mikroorganismer”.
  2. Tyndtarmen producerer ikke B12-vitamin.
  3. Du kan naturligvis sagtens vælge at spise et æble direkte fra dit æbletræ i haven eller bær fra dine buske (hvis du ellers fravælger dem med fugleklatter, sneglespor eller andet, der kan gør dig syg), men lad nu være med at spise uvaskede frugter og grøntsager fra butikkerne — uanset, hvad “dit instinkt” måtte fortælle dig.
  4. Du kan ikke få nok B12-vitamin ved at spise beskidte fødevarer.

Fødevarestyrelsen kommer med den væsentligste årsag til, hvorfor du skal rengøre dine frugt og grøntsager:

“Når der er bakterier og virus på frugt og grønt, kan​​ det skyldes, at man i nogle lande kan finde på at bruge snavset vand til at vande eller skylle grøntsagerne med. Frugt og grønt fra eksotiske lande kan være vandet med beskidt vand med rester af afføring fra dyr og mennesker. 

Bakterier og virus kan også komme fra dårlig håndhygiejne hos de mennesker, der høster. Hygiejnen kan være mangelfuld ved høst, lagring, transport, for​​arbejdning og salg. Fx er det vigtigt, at bærplukkere har gode toiletforhold, kan få vasket hænder og ved, at det er vigtigt at vaske hænder. Det er også vigtigt, at lagerområderne er fri for skadedyr, og at transportmidlerne er rene.

Ved import af produkter fra tredjelande er der ikk​​​e alle steder de samme krav til hygiejne ved produktion og håndtering af frugt og grønt som i Europa.”

Læs mere

Og de konkluderer i en anden artikel:

“Spis masser af grønt – men husk at skyl! 

Husk seks om dagen og nyd sæsonens overflod af friske grøntsager, krydderurter og bær. Det er sundt, og hvis du husker at skylle grundigt, er risikoen for at blive syg lille.”

Læs mere her

Et råd som “brug dit instinkt” er ubrugeligt og risikabelt i denne sammenhæng.

Brug den viden, der findes om hygiejne og din sunde fornuft!

Meget af det, han skriver — også om B12-vitamin — er svært at forholde sig til, fordi han ikke giver referencer, men kommer med en række hjemmelavede ord og en del underlige forklaringer, som kun delvist (og i nogle tilfælde slet ikke) er korrekte.

Læs mere om B12-vitamin i vegetarkost her.

Skriv en kommentar